Friday, May 01, 2009

Malaysia Truly Asia?

My name Elisa Pape..

Elisa... so sweet huh?

Teringat peristiwa kat Taman Negara Pahang Hari tu....
tengah dok seronok aku melihat serta menikmati pemandangan flora dan fauna
aku terpaku dek minah mat saleh depan mata aku.. dua Orang jer tu.. aku malas nak bertanya panjang just say HELLO jer..
apa pun setiba di Lubuk Simpon ternyata minah mat saleh ni agak friendly dengan aku..
aku jadi malu bila diajukan dengan soalan macam ni..

"why ur officemate, i mean eldest people behaving like teenagers?"
Hambik ko, mau tebal muka aku, disebabkan ada SEGELINTIR pihak yang agak kurang malu
dan bagi aku agak JAKUN melihat Wanita KULIT PUTIH berada depan mata..
dan ada jugak yang melihat mereka ini dan terbayang aksi aksi di ranjang.. (DEmmmm!!)

apa yang aku mampu jawab
"actually they all just having fun, anyway on behalf my friends im appologize all this matters"
agak-agak rasional ke jawapan aku ni?

"Its ok, by the way how old are u and if u dont mind can u tell us bout ur name?"
ishhh banyak soalan ni yang perlu aku jawab dengan berhati-hati

"im only 25 years old this year, and my name Azlan or u can call me polar, by the way may i know ur name?"
yyeeaahh mari berbalas pantun dengan mereka ini

"25 years old? OMG ur older than me but u looks very young... (hahah aku nampak muda beb!!)
im 24 years old same as my friends and my name elisa pape.. (sambil tangan dihulur tanda nak bersalam dengan aku)"

so kesimpulannnya dari peristiwa tadi aku jadi malu gile bila orang dari luar bertanyakan soalan macam tu kat aku.. aku jadi risau jikalau golongan mereka ini membawa berita yang kurang elok atau lebih tepat lagi kurang enak didengar pabila sekembalinya mereka ini ke tanah air masing-masing..

jelas dan terang apa yang terpancar dan apa yg telah aku lihat sedikit sebanyak telah membuatkan aku muhasabah diri, cuba menghormati budaya orang lain, cara orang lain..
huhuh mungkin ada yang melenting bila terbaca statement yang aku tulis ini..
sepanjang petang dan malam aku bersama dua gadis Germany ini bercerita mengenai MALAYSIA dan sedikit sebanyak cuba menolak dakyah dan tomahan buruk mengenai MALAYSIA yang mereka dengari selama ini..

mereka ini datang untuk mempelajari budaya dan adat resam budaya kita.. sedangkan apa yang mereka dapat bila datang ke negara kita hanyalah muda mudi yang mengagungkan budaya BARAT dan tiada langsung unsur2 keTIMURan seperti yang diomongkan dalam media massa...

Aduhai kesian aku melihat bangsa sendiri dan aku sendiri mengaku aku pun terJAHANAMkan diri aku.. tapi dalam keadaan aku macam ini aku masih ingat bumi yang aku pijak dan budaya serta adat yg tersemat dalam jiwa aku...


Budaya Melambangkan Keangungan Sesebuah Bangsa

OnePolar

1 comment:

iman said...

couldn't agree more :)